Follow Me

Friday, June 24, 2011

Belajo Loghat Perak

Assalamualaikum....

Ape khabo semua... hari ni aku rase nak cakap perak ngn kome y..
heheheee... tapi awok idak le pandai sangat.... ate maklumlah, aku bukan dibesarkan dengan kelompok orang2 yang berkomunikasi loghat perak..... Tapi jangan ingat aku pandai sangat berkomunikasi loghat perak ni... Tapi bukan bermakna aku xreti berkomunikasi or xberapa faham loghat perak ni aku xngaku aku ni orang perak... i anak jati perak OKEHH..!!!.... huhuhuhu....  So hari ni aku nak belajar same2 ngan korang bahasa ibunda aku... bahasa negeri kelahiran aku..

 moh-moh kite blajo loghat orang perak... 


keme /aye / saye / teman / awak / kume =  saya

mike/kome/kamu/ = awak

ate =  abis tu

raban teben =  tak tentu arah

angat pijo  = panas

hakap = tamak

ngelewor =  terumbang ambing kekiri kekanan

kebulor = lapar

bolen = telanjang bulat

nyelap sador =  seorang yang seperti dirasuk @ diluar kawalan

mengelenyor = gatal/ menengada/ sopannya

biot =  degil

perok =  jakun/ tak pernah tgk benda

muncah = banyak duit atau berharta

toben = tua bangka

merambu =  joli sana sini

meroloh = Tidor

kemin = kemas

nyeghogin = tersenyum sorang diri

reben teyben  = seluin jer – selekeh

tak ajap  = TAK layan/ tak jadi hal

mentekedaghoh  = makan

menterchiker = makan

ghodi / kodi  = repair/belek

cik cibor  = pepatung

jelebor  = labi²

semut gatey  = semut api

cenangor  = serangga yg berbau busuk selalu dijumpai berhampiran dgn lampu

paka @ pakei  = pakai atau guna

lecah  = Lumpur

cononggeng  = bontot ayam

libang libu  = perasaan resah gelisah....

siut  = cucuh / menyalakan

getak  =jatuh / luruh

geghotok / gerotok = jambatan

mentelun  = seluar panjang (pantaloon)

kayu rol  = kayu pembaris

pores  = pekerja jabatan hutan tu, forest

puih opes  = pejabat pos

gomen  = kerajaan

mentoka  = Kereta

selait  = lampu suluh / torch light

seperoh  = alas / lapik meja

jegholong  = tempat buang sampah kat tepi hutan

pior  = tulin asli

acekeme  = macamana kalau

pengge  = lontar, baling

hambat  = kejar

ghulu ghelo  = hulu hilir

ngelat  = menipu

sele'win = kira buat asal siap, comot

hincit = Ketepi, ngeysot

getik  = nyampoh (menyampah)

ganjei  = terkena / naya / terkejut

reber  = sesak, beriya, sopannya, poyo..

sa-ngeiyr atau sangei = tudung saji

si-yar * (sengorkan bunyi..yar.. tu..) = mangguk tingkat

menyengker  - mengintai, mengendap

gila seperghe  = separuh gile

bebey  = degil tahap batu gajah

nin  = jernih...

genyii  = geli geleman

menyelebiur = terjuih bibir

nyadin  = buat derk aje

melengko  = membelit  (ater komer lekas nengok ulor beso melengko ataih pago rumoh pak bako.)

meneben muke  = melangok kat kedai kopi

tak sior  = tak ingin

membangao bau  = busuk baunya

berda'ah = bohong/menipu/kelentong

tawo leysyur  = masakan terlalu tawar

jenuh = lama sangat..

melantung kohong  = busuk sesangat

Tumpo =Tak bergerak,mati,habis nyawa.

Moh = Jom

Ngerengken = Kurus kering tak ada isi langsung

Sompeh = Serpih,picisan,ada cacat sikit.

samo = Merah Jambu

motokar = kereta

mutu = motorsikal

tak mandang = takde

gebor = selimut

limaih = tepung pelita

ce /ace = cuba /try

gostan = undur belakang

beransor = mintak diri


ate kome tunggu ape lagi...moh lah cakap perak.... ngeeeh~~~










2 comments: