Follow Me

Wednesday, September 21, 2011

Kejadian Janin Di Dalam Rahim

Alhamdulillah ...
masih diberi kesempatan celik untuk mengupdate blog kiter ni... 
Amin Yarabal'alamin...

Tahukah kita, manusia sebenarnya telah dijadikan Allah melalui berbagai peringkat kehidupan tetapi kebanyakan daripada kita mula lupa atau sengaja lupa atau tidak mengetahuinya atau tidak mempercayai mengikut agama masing-masing. Sesungguhnya manusia memerlukan tasauwur dan gambaran yang betul dan benar mengenai laluan hidup di dunia ini supaya mereka selamat sampai ke matlamatnya yang telah di aturkan dan dijanjikan oleh Allah SAW.

Kejadian manusia mengikut peringkat-peringkat.. bermula dari persenyawaan sehinggalah ke peringkat peniupan roh. Video ini kiter dapat dari u tube .. 

video

Cuba kita fikir sejenak.. bagaimana sekiranya kita tidak ada, tidak pernah ada, tidak pernah wujud, tidak tertulis di Loh Mahfuz atau tidak dilahirkan di dunia ini, sudah tentu kita tidak dapat melihat keindahan ciptaanNya, tidak pernah mengenali matahari.. tidak mengenali bulan..tidak dapat merasa kemanisan gula, tidak dapat merasa makanan yang lazat dan terutama sekali tidak dapat dibelai, dicinta dan dihargai dan merasa saat-saat bahagia bersama insan tersayang. Betapa kita perlu bersyukur kerana kita di antara yang terpilih untuk berada di muka bumi ini... Syukur Alhamdulillah...


Justeru itu, jangan lah sesekali kita sia-siakan hidup ni.. hargailah kehidupan ini dengan amalan yang lengkap dan berbuat baik sesama manusia... 

Monday, September 12, 2011

Manusia akan mati - tanda-tanda kematian seseorang


Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatu...

Topik pagi ni boleh menginsafkan diri .. tak tahu lah sama ada selama2nye atau seminit dua je kan... hmmmm... kalau ditanya atau bercerita pasal KEMATIAN mesti kita merasa takut.. yelah kita tak tahu bile ajal kite akan tibe... 

Baru-baru ni ada saudara muslim kita yang kiter kenali telah pergi buat selama2nya... pagi tu allahyarham masih keluar minum di kedai kopi..bergelak tawa bersama-sama rakan dan masih sempat menghadiri kenduri saudara allahyarham... tapi dengan tidak disangka2 pada petang jam2 sahabat2 beliau telah menerima berita bahawa beliau telah dijemput Allah untuk pergi selama2nya...  

Jangan kita ingat dalam segar2.. kita lupa padaNYA.. kerana semua yang hidup pasti akan mati..
kiter ada terbaca satu artikal yang menceritakan tanda-tanda sesorang manusia itu akan meninggal dunia... 


 Tanda 100 hari sebelum  :
Ini adalah tanda pertama dari ALLAH SWT kepada hambanya dan hanya akandi sadari oleh mereka yang dikehendakinya. Walau bagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini hanya saja mereka menyadari atau tidak. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu ashar, seluruh tubuh yaitu dari ujung rambut hingga ke ujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan menggigil, contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti, kita akan mendapati daging tersebut seakan -akan bergetar. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini, maka ini adalah peluang

Tanda ini rasanya nikmat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik dihatibahwa mungkin ini adalah tanda mati, maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini.

Bagi mereka yang tidak diberi kesadaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu saja tanpa sembarang manfaat terbaik untuk memanfaatakan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.



Tanda 40 hari sebelum  :

Akan terjadi malaikat maut ini memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung dan pening seketika. Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu ashar, bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya diatas arash ALLAH SWT, maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mulai membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mulai mengikuti kita sepanjang masa adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

Tanda 7 hari sebelum  :

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesaktian dimana orang sakit yang tidak makan, secara tiba-tiba ia berselera untuk makan…

Tanda 3 hari sebelum  :

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri, jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

Tanda 1 hari sebelum  :

Akan berlaku sesudah ashar dimana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun dimana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu ashar keesokan harinya.

Tanda akhir :

Akan terjadi keadaan dimana kita akan merasakan sejuk dibahagian pusat dan rasa itu akan turun kepinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian Halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimat SYAHADAT dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada ALLAH SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

p/s :  Jangan jadikan ia sebagai satu takutan atau gurauan kepada kita semua.. justeru itu jadikan ia sebagai satu peringatan supaya kita sentiasa lebih mengingatiNYA... 


Wa'allahualam...

Thursday, September 8, 2011

Cantik Nyew JeJu Island

Hai....hai...hai....
huhuhuu... dah puas beraye.. NOW..!! for tis time kiter kene start keje balik... adesssss.. penyakit M semakin parah... 
dammmmmmmmmmmm...

time kat ofis tadi kiter xde keje...[buat2 xde keje..] hakhakhakkk... 
Korang penah g korea tak..?? mesti ramai yang xpenah g... kiter penah g.. lalalallalalaaa tp..tp..tp.. dalam mimpi je lah..hakhakhakk... 

pergi Jeju Island.. perghhh pulau dia santik sangat.. teringin rsenye nak ke sane tp apekan daya enggak berkemampuan... =( 
xpe2.. g madubulan kat sane lah... huhuhuhu...
[uwekkksss berangan kot...hahahaha]
InsyaAllah doa2 kan lah ye... 
^_^


gambar ni kiter culik dari google...hehehe.. 







Saturday, September 3, 2011

Happy Eid With My Fren

Assalamualaikum....
selamat hari raye... heeiii...selamat hari raye...
waduuuh3... kiter sambut raye sampai lupe nak update ini belog... ishhh3...nasib tak berhabuk kan.... hihihhiii...

Hari ni kiter happy sangat... lalalalalalallalaaa [bukti kiter happy]
huhuhuhuhu

 Pagi-pagi lagi kiter kluar rumah... 1st kiter g rumah bff kiter...  rumah dia ade buat makan2 sikit... hurmmm dia bertunang... uwaaaaaaa... sadis nyeww kiter... [bukan frust ye.. sadis sebab nnti dia xleh join kiter g jalan2 dah..] =(

pahtu kiter g rumah semua kawan2 kiter... tp yang mane sempat je kiter g.. tak larat nak serang semua rumah... huhuhuu...

ni gambar kiter ngn kawan2 kiter tadi... huhuhu macam2 pe'el,stail.. segala macam lah... 
kalau berkenan leh lah hubungi kiter nanti... hakhakhakhak.. nanti kiter ejas kan ey... 

 @ rumah Tuah...

@ perkarangan rumah syukri


@ perkarangan rumah syukri



@ perkarangan rumah syukri




 Yeaahhh... jumpe geng hijau kiter....

 hahhh...?? korang pilih lah yang mane berkenan..hakhakhakkk... 

@ rumah cik Ieza Maya

yang ni plak... comel ke...?? huhuhuhu

yang ni cik Noi... sopan gitu... 

ini pulak cik Ieza Maya

Ini Cik Nabila Huda... 

ini Si Nalen... opSsSSs... name dalam Fb katenye syaiful nazreen... hikhikhikhik

hahh..?? ini Usahawan yang baru nak meningkat naik... cik Atun..

yang si cantik manis ni... cik Hajar..

sebelah tu lah.. tunang si Nabila...   huhuhu







@ rumah kiter...

Wif Incik Herman Hartino... lalalalallaalaala~~ diimport khas dari seberang..OPssSsss.. ~jange marah.. hehehe

Wif Incik Syukri dr kampung sebelah... hahahahaa.. same kot baju kami... 

Yeaaahhh... wif artis ..namenye Incik Shahrul Azmi.. perghhh stail dier kalah artis rock tanah ayer .. hikhikhikhik..


daaa enD...